Seuraava on uupuneen 22-vuotiaan ihmisen väsynyt puuskahdus, kun hän on parissa päivässä saanut vyöryn palautetta tutkimusaiheestaan. Suhtautukaa siihen niin.

  1. Jos haluaisin yksiselitteisen, tarkkaan rajatun määritelmän "tätä nörtteys on", kysyisinkö melkein 400 ihmisen mielipidettä?
  2. Tarkoittaako se, että kysyn mangaan, animeen tai mihin tahansa tiettyyn aiheeseen liittyviä kysymyksiä, että johdattelen vastaajiani tietyn tyyppiseen nörttikuvaan?
  3. Sisältääkö jokainen esitetty kysymys automaattisesti oletuksen, että vastaus on "kyllä"?
  4. Millä tavalla minun olisi pitänyt ottaa tiedenörtit paremmin huomioon?
  5. Millä tavalla minun olisi pitänyt ottaa paremmin huomioon 2010-lukua edeltävä nörttikulttuuri, jos tutkimuskysymykseni koskee 2010-luvun nörttikulttuuria?
  6. Miten 2010-luvun nörttityttöjä koskeva kyselyni on liian keskittynyt 2010-luvun nörttityttöihin?
  7. Miten niin sukupuolella ja nörttiydellä ei ole mitään tekemistä keskenään, jos ne molemmat ovat identiteettiin vaikuttavia tekijöitä?
  8. Miten voin olla ottanut otaku-kulttuurin sekä liian paljon että liian vähän huomioon?
  9. Miten kysely, jossa en nimennyt yhtään peliä, mutta 7 erilaista pelityyppiä (videopelit, mörpit, lautapelit, keräilykorttipelit, pöytäroolipelit, foorumiroolipelit ja larppauksen), voi johdatella vastaamaan tietyntyyppisiin peleihin keskittyneen nörttimallin mukaan?

Aina kun yksi kyselyyn vastannut on ollut jotain mieltä kyselyn kysymyksistä, joku toinen on ollut eri mieltä. Se on vähän raskasta. Hyödyllistä ja kehittävää ehdottomasti, mutta raskasta. Jokainen ajatus on pakko ajatella 10 kertaa, ja silti välillä tulee olo niin kuin joku olisi läimäissyt kasvoille ilman syytä.

Con-kulttuuri ei liity pelkkään animeen, mangaan ja Japaniin, kts. esim. Finncon.

Cosplay-kulttuuri ei liity pelkkään animeen, mangaan ja Japaniin, vain nimi juontuu siitä suunnasta. Esimerkiksi kaverini on cossannut hahmoja sarjoista Firefly ja Doctor Who. Olen nähnyt Nostalgia Critic -cosseja, Star Trek -cosseja, Sormusten herra -cosseja...

Se, että kaikki eivät tee jotain, ei tarkoita, etteikö joku tekisi niin. Kaikki eivät värjää hiuksiaan kirkkailla väreillä ja käytä fanipaitoja ja hassuja pinssejä, mutta minä haluankin tietää, moniko tekee niin. En vihjaa, että kaikki tekevät niin. Jos olettaisin niin, en kysyisi.

Tässä siis kaikille se pelätty nörttitytön määritelmä, jonka kirjoitan graduuni: "Nörttityttö on hiuksensa vaaleanpunaiseksi ja siniseksi värjännyt 22-vuotias naislapsi, joka ei ole kasvanut aikuiseksi eikä Peter Pan -syndrooman vuoksi ikinä kykene siihen. Hän rakastaa animea, mangaa, videopelejä ja Harry Potteria. Hänen yllään on joko sähkönsininen t-paita, jossa on kuva Avengersin Lokista, tai pinkki paita, jossa on kuva Pikachusta, tai keltainen paita, jossa lukee 'Beam me up, Scotty!', joka on, kuten kaikki tiedämme, lause, jota Star Trekissä ei koskaan sanota. Nörttityttö ei kuitenkaan tarkkaan valituista t-paidoistaan tai hiusväristään huolimatta ole kiinnostunut ulkonäöstään, vaan hän on homssuinen akankuvatus, toisin kuin oikeat tytöt. Tämä on ainut ja oikea määritelmä nörttitytölle, koska kysyin aiheesta yhdeltä ja hän lupasi haukkua feikeiksi kaikki, jotka väittävät olevansa nörttejä olematta täsmälleen samanlaisia kuin edellä kuvailemani henkilö. Enkä aio antaa kenenkään kertoa minulle omia mielikuviaan ja kokemuksiaan nörttityttöydestä, vaan ainut aineistoni olivat 'kyllä tai ei'-kysymykset, joihin en antanut vastata kuin minun mielestäni oikein."

Halusin vain sanoa, että minä olen sekä 3 ja ½ vuotta opiskellut kulttuuritieteilijä että itse itseni nörtiksi mieltävä nuori nainen. Ehkä minä yritän ottaa useampi erilaisia asioita huomioon. Joku sanoi, että nörttikulttuurin määritelmän kysyminen on kuin kysyisi biologilta "onko jotain erityistä, mitä pitäisi tietää nisäkkäiden ruokailusta?" Totta. Tiedättekö, mitä hyvä biologi minusta vastaisi? "No, nisäkkääthän jakautuvat pääsääntöisesti lihansyöjiin, kasvinsyöjiin ja kaikkiruokaisiin. Lihansyöjät syövät..." ja niin edelleen. Ei sitä tarvitse selostaa jokaisen erilaisen pähkinähiiren ja päästäisen ruokailutapoja, jota kysymykseen voi vastata ihan hyödyllisesti. Sekä laajoja kaaria että äärimmäisen hienovaraisia detaljeja voi molempia käsitellä. Minä vain haluan nyt tutkia laajempaa kuvaa sotkeentumatta kaikkiin lillukanvarsiin.

Olen pahoillani defensiivisyydestäni. Minulle on vain tullut parissa päivässä yllättäen melkein 400 vastausta, ja se on paljon, ja pelkään koko ajan tekeväni jonkin virheen. Minä oikeasti haluan tehdä parhaan mahdollisen gradun, mutta en  voi sitä varten käyttää ympäripyöreää "nörtti on intohimonen ihminen"-määritelmää. Minä tavallaan haluan tutkia juuri sitä nörttityttöyttä, joka löytyy coneista ja foorumeilta ja tumblrista jne. Ei se rajaa pois muiden oikeutta kutsua itseään nörteiksi ja olla nörttejä, minä vain olen seurannut juuri tätä nimenomaista kulttuuria ja minua kiinnostaa, miten se toimii. Se pitää itseään nörttikulttuurina, eikä sitä voi ottaa siltä pois sanomalla "mutta on sitä nörttiyttä toisenlaistakin". Yritän ottaa kaikki chili-, koru-, ja leipänörtit huomioon gradussani, mutta minun on keskityttävä jotenkin.

Ja kyllä, kyselyyn on tullut myös palautetta, että olen ottanut monipuolisesti erilaiset nörttityypit huomioon. Eli ei ole edes yksimielistä, että olisin ollut ahdasmielinen kyselyä koostaessani.