Nörttikulttuuri on nykyään kaikkialla. Kyseessä on maailmanlaajuinen, moderni ilmiö. Millaisesta kulttuurista on siis kyse? Turun yliopiston kansatieteen oppiaineeseen kirjottamani gradun tarkoitus on ottaa tästä tarkemmin selvää. Haluan määrittää nörttikulttuurin käytäntöjä, ajatusmaailmoja ja prosesseja sellaisina kuin ne ovat 2010-luvulla. Se on tutkimukseni ylätaso, jonka alta haluan löytää vielä tarkemmin tytöt ja naiset. Tavoitteeni on tuoda heidät esiin ja antaa ääni heidän kokemuksilleen ja merkityksilleen. Monet nörttikulttuurin ilmiöistä, esimerkiksi sarjakuvat, tietokonepelit ja teknologia, on usein arkisesti ja jopa tieteellisesti mielletty poikien kulttuuriksi. Minua kiinnostaa, miten nörttiys ja tyttöys sopivat yhteen, miten tytöt ovat omaksuneet kulttuurin osaksi elämäänsä, miksi nörttikulttuuri kiinnostaa tyttöjä ja millaisia kokemuksia heillä on nörttiydestä yleisesti ja tyttöyden ja nörttiyden kohtaamisesta erityisesti.

 

Kerro nörttiyteen liittyvistä kokemuksistasi, sekä erityisistä että arkisista. Kirjoita vapaamuotoisesti ja omin sanoin aineellisesta, sosiaalisesta ja visuaalisesta nörttikulttuurista ja nörttityttöydestä. Haluan kuulla juuri sinulle tärkeistä muistoista ja kokemuksista, joten mikäli sinulla on esimerkkejä ja tarinoita, jotka voit jakaa, tee niin. Voit käsitellä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

 

  • Millainen on stereotyyppinen nörtti? Miltä osin tämä stereotypia vastaa sinusta todellisuutta?

  • Miten sinusta on tullut nörtti? Mitä nörttiys sinusta tarkoittaa? Mitä on nörttikulttuuri?

  • Mikä on sinun tapasi olla nörtti? Mitä harrastat ja miten?

  • Miten nörttiys näkyy arkielämässäsi? Millaisia ”nörttijuttuja” teet tavallisina päivinä?

  • Miten nörttiys näkyy ulospäin?

  • Millaisia esineitä ja tiloja sinun nörttiyteesi liittyy?

  • Millaisia sosiaalisia suhteita ja yhteisöjä nörttiyteesi liittyy?

  • Millaisia erityistilanteita (esim. conit ja muut tapahtumat) nörttiyteesi liittyy? Miten nörttiytesi näkyy erityistilanteissa (esim. jouluna, syntymäpäivillä, häissä jne.)?

  • Onko sinulla nörttiydestäsi johtuvia negatiivisia kokemuksia nörttikulttuuriin kuulumattomien kanssa? Millaisia? Entä nörttikulttuurin sisällä?

  • Millaisia suhteita nörttiyden, tyttöyden, naiseuden ja aikuisuuden välille muodostuu? Miten nämä erilaiset osat identiteettiä sopivat yhteen?

  • Mitä nörttiys antaa sinulle? Millaisia positiivisia kokemuksia siihen liittyy? Miten nörttiys on vaikuttanut maailmankuvaasi, identiteettiisi tai yleisesti elämääsi?

 

Liitä tekstisi alkuun seuraava suostumus: ”Annan luvan arkistoida oheisen tekstin Turun yliopiston Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen arkistoon. Annan myös luvan käyttää sitä aineistona tieteellisessä tutkimuksessa.” Kerro itsestäsi lisäksi seuraavat tiedot: etunimesi tai jokin kutsumanimi, syntymävuotesi ja tämänhetkinen kotikaupunkisi. Kerro, mikäli et halua etu- tai kutsumanimeäsi käytettävän tutkimuksessa. Tavoitteena on, että et ole tunnistettavissa valmiista tutkimuksesta, jollet halua olla.

 

Lähetä kirjoituksesi osoitteeseen [email protected] 15.3.2015 mennessä. Tekstin voi halutessaan kirjoittaa suoraan sähköpostiin, mutta sen sisällyttäminen liitetiedostana olisi suotavaa. Tiedostomuoto voi olla esim. doc, odt tai rtf. Arvon kirjoittajien kesken 2 Finnkinon lahjalippua (arvo 25€) tai samanarvoisen lahjakortin Puolenkuun peleihin. Ilmoita sähköpostissasi, kumpi olisi mieluisampi.

 

Graduni ohjaava opettaja on kansatieteen professori Helena Ruotsala ([email protected]).